onsdag 4. juli 2012

Selvmordssikring av Askøybrua - menneskelivets verdi


Nå er det nok! Nå er det gått for langt. De siste årene har jeg merket noe, noe utrolig kjipt noe. Brua som går mellom fastlandet og øya jeg bor på, blir brukt til noe helt annet enn hva den var planlagt til. Mange (unge) bruker brua til å prøve å ta sitt eget liv. Noen greier det, noen blir stoppet i tide, mens for mange er det egentlig ett skrik om hjelp. Askøy kommune har vedtatt at de vil utrede nærmere kameraovervåking av brua. Kameraene vil fungere på den måten at det går en infrarød stråle fra kameraene som er plassert på utsiden av rekkverket. Strålene vil reagere når noe/noen står på utsiden av broen (klar til å hoppe). Kommunen er så stolt og flinke for de har funnet den perfekte løsning, men er det, det? 

Fordi i min oppfattelse og erfaring med mennesker som velger å ville ende sitt liv med å hoppe fra ei bro, handler det ofte om impulsive tanker om å ikke ville leve mer. Det er ikke noe som er planlagt over lang tid, om du planlegger selvmord er det som regel med alkohol-piller, henging eller kutting. Derfor tenker jeg at å bygge ett høyere rekkverk er eneste løsningen på problemet. Kameraene vil bare ha den effekten av om noen velger å hoppe, vil politiet kunne finne dem igjen, fordi de vet nøyaktig hvor de har hoppet fra. Men det vil ikke ha noen direkte preventiv effekt. Jeg tenker at om disse menneskene, som har det så vondt, virkelig på ta ett valg. Hvis de blir møtt med et gjerde som er to-to og en halv meter høyt, må de igjen ta et valg. Et reelt valg. Skal jeg leve eller død? 

I to år nå, har jeg sammen med Askøy AUF sett etter løsninger og jobbet for det. Vi hadde ett samarbeid med tidligere ordfører i Askøy kommune, Knut Hanselmann. Sammen skulle vi bygge opp rekkverket, som i dag er så lavt at du nesten blåser over det. Men etter at det var kommunevalg har samarbeidet nå gått litt bort. Sammen med Askøy SU skal vi ha en underskriftsaksjon

Må til slutt si at det er veldig bra at Venstre også nå ser problematikken med dette og har tatt det opp i kommunestyret. Håper at dette er noe vi kan ha bred enighet om i politikken og samarbeide om! 

Med vennlig hilsen
John Helge Myntevik, Leder Askøy AUF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar